Tuesday, July 22, 2014

Erdogan: Abdullah Gul dan Istanbul

Video ini adalah merupakan salah satu bahan kempen sewaktu pilihanraya umum kerajaan tempatan Turki pada Mac lepas di Istanbul. Alhamdulillah, saya diberi kesempatan bersama rakan2 pemuda AKP utk terlibat dalam kempen ketika ini. Lebih 2 juta rakyat hadir di Istanbul sahaja menyatakan sokongan kepada Erdogan dan AKParti. Lagu Dombra ini juga seperti dilaung rakyat untuk bersama dalam perjuangan AKP dan Erdogan.

Turki bakal berdepan dengan pilihanraya presiden pada 10 ogos ini. Saya turut diundang kawan2 AKP utk bersama berkempen disana. Namun akibat pemilihan cabang kelana jaya saya terpaksa menolak.

Saya melihat dengan mata sendiri lautan manusia yang tidak pernah saya lihat selepas Bersih. Ini adalah bukti jelas bahawa AKP berjaya menawan hati rakyat Turki. Apa rahsia strategi mereka? Dapat saya simpulkan 2 aspek:-

1. Istanbul - Erdogan bermula dengan menjadi datuk bandar Isbantul pada 27 Mac 1994 sehingga 1998 apabila beliau dipenjarakan. Dalam tempoh 4 tahun sebagai Datok Bandar Istanbul beliau berjaya menyelesaikan pelbagai masalah penduduk Istanbul termasuk isu jenayah, kebersihan, kebajikan rakyat dan pengaguran. Malah kejayaan beliau di Istanbul telah membuka mata rakyat untuk bersama dengan AKP yang ditubuhkan pada 2001 sehingga berjaya tubuh kerajaan pada 2002.

2. Rakan seperjuangan yang setia - kekuatan Turki adalah mempunyai pimpinan besar seperti Erdogan dan rakan seperjuangan beliau yang setia dan tidak gentar berdepan dengan sistem sekular, militer. Ini dapat dibuktikan dengan sahabat beliau, Abdullah Gul yang sanggup melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri dan menyerahkan kepada Erdogan kerana Erdogan tidak dibenarkan bertanding dalam pilihanraya 2002 akibat diperjarakan.

Seperti di Erdogan, Malaysia punya Anwar Ibrahim. Tapi adakah Malaysia punya seperti Istanbul dan Abdullah Gull?


http://www.youtube.com/watch?v=4sZBcomweOU

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles